Wellicht heb je de term ‘appreciative inquiry’ wel al eens voorbij zien komen. Voor veel mensen is het nog een onbekende term. In dit artikel willen we duidelijkheid geven wat betreft dit woord.

We zien dat steeds meer medewerkers actief betrokken zijn bij hun organisatie om continue te verbeteren in de werkpraktijk. Appreciative inquiry is de benadering van een positieve en opbouwende manier van kijken naar de mensen, situatie en organisatie. Appreciative inquiry wordt ook wel Waarderend Actieonderzoek genoemd.

Door appreciative inquiry wordt het voor mensen mogelijk om de juiste kennis te hebben en de juiste tools te gebruiken om zo verbeteringen en vernieuwingen door te voeren. Een praktische aanpak is daarin cruciaal.

De kern van appreciative inquiry (ofwel waarderend actieonderzoek) is de waarderende dialoog. Door vernieuwing door te voeren worden mogelijk gesprekken tussend de medewerkers constructief verlopen. Hierdoor voelen mensen zich gehoord en gezien. Hierdoor hebben mensen het gevoel dat ze invloed hebben wat een enorm positieve invloed heeft. Dit is wat appreciative inquiry kan veroorzaken en daarmee de veranderkracht van de organisatie (door de mensen) enorm kan laten toenemen.

Deze appreciative inquiry techniek klinkt voor sommige wellicht wat simpel, maar dat is die niet. Ervaren adviseurs, coaches en trainers zijn nodig om grote veranderingen bij organisatie door te voeren. Dit doen ze door middel van deze techniek. AI Gilde is gespecialiseerd in waarderend handelen van medewerkers binnen de organisatie, maar ook de samenleving. Door vernieuwing door te voeren scheppen ze direct ruimte voor verschillen. De ervaring van AI Gilde heeft ervoor gezorgd dat ze al jarenlang betrokken en begeleider zijn bij organisatieontwikkelingen en human development processen.