Binnen de meeste organisatie worden medewerkers selectief gemotiveerd. Dit houdt in dat medewerkers pas gemotiveerd worden wanneer hun resultaten terug lopen. Wanneer medewerkers ook in tijden van voorspoed worden gemotiveerd zal dit kans op een langer durende voorspoedperiode aanzienlijk vergroten. Het is daarom belangrijk dat werknemers, ongeacht de resultaten, altijd gemotiveerd worden.

communicatie

 

 

 

 

 

 

In dit artikel vindt u 5 manieren waarmee u zelf uw medewerkers kunt motiveren.

Communicatie

Het is allereerst belangrijk dat de medewerkers van alles binnen het bedrijf op de hoogte zijn. Niks is voor een werknemers namelijk zo frustrerend als niet weten wat er speelt. Zorg er daarom voor dat u uw medewerkers altijd op de hoogte brengt van (grote) bedrijfsbeslissingen.

Nog beter dan alleen op de hoogte brengen is het betrekken. Wanneer u uw personeel bij beslissingen betrekt zullen zij zich mede verantwoordelijk voelen. Dit heeft als resultaat dat zij zich belangrijker voelen voor het bedrijf en bovendien zullen zij de beslissingen ook als hun beslissingen zien. Dit houdt in dat wanneer u samen met uw personeel bepaalde bedrijfsdoelen stelt, zij deze bedrijfsdoelen ook als hun persoonlijke doelen zullen zien. Hierdoor zullen zij zich (nog) beter inzetten om deze doelen te behalen.

Complimenten

Het geven van complimenten zal waarschijnlijk het eerste zijn wat in u opkomt als u denkt aan medewerkers motiveren. Het blijkt in de praktijk echter vaak lastig om een inhoudelijk compliment te geven. Zeggen dat iemand vandaag mooi gekleed is is niet zo moeilijk, maar iemand complimenteren met iets wat hij bereikt heeft of aan het bereiken is blijkt in de praktijk een lastige opgave.

Om goede inhoudelijke complimenten te kunnen geven moet u op de hoogte zijn van datgene wat uw werknemer doet. Zorg er daarom voor dat u zich bewust bent van dat wat uw werknemer uitvoert.

Werkomstandigheden

Het is voor een werknemer ontzettend frustrerend als de werkomstandigheden slecht zijn. Bovendien geeft het ze het gevoel dat ze geen volwaardig lid van de organisatie zijn. Zorg er daarom voor dat uw werknemers niet te maken krijgen met te warme kantoren, trage computers en niet lekker zittende bureaustoelen. Wanneer de werkomstandigheden goed zijn zult u zien dat de bedrijfscultuur gaat veranderen op een positieve manier.

Successen vieren

Hoewel uw werknemer in eerste instantie heel blij zal zijn met een loonsverhoging is dit op de lange termijn geen goede motivator. Het doel, een hoger salaris, is namelijk al bereikt, waarom zou je dan harder gaan werken?

Het kan daarom beter zijn om bonussen uit te keren bij bepaalde successen of feestjes en borrels te organiseren als er iets is behaald of bereikt. Uw werknemer heeft nu namelijk iets om voor te werken.

Wees een voorbeeld

Je kunt medewerkers bij projecten betrekken, complimenteren, goede computers geven of feestjes organiseren, maar wanneer u er zelf de kantjes van af loopt heeft het allemaal geen zin gehad. Hoe kun je bijvoorbeeld van je personeel verwachten dat zij een keer overwerken als u zelf standaard om half zes naar huis gaat?

Als u hulp nodig heeft bij het motiveren van uw medewerkers kunt u de hulp inschakelen van een organisatie adviesbureau.